
Urte luzez euskarazko bideojokoak salbuespena ziren, eta Euskal Herrian bertan garatzea ia ezinezkoa zirudien. Aitzitik, formatu digitalaren gorakadak eta eskolen zein estudio txikien ugaritzeak industria hasiberri bati ateak ireki dizkio. Lander Unzueta Game Erauntsiako kidea bilakaera horren lekuko zuzena da. Bihar, maiatzaren 8an, Bidejokoen industriaren egoera Euskal Herrian prestakuntza-hitzaldia emango du, SPRI Enpresa Digitalak antolatuta. EnpresaBIDEAri horren gakoak aurreratzeaz gain, gogoeta egin du euskal bideojokoaren egungo egoeraz, aurre egin beharreko erronkez eta adimen artifizialak eta espero den Switch 2 bezalako plataforma berriek izan lezaketen rolaz.
Estudio txikiak, urrats handiak
Bideojokoen garapenaren errealitatea erabat aldatu da Euskal Herrian azken hamarkadan. Lehen atzerriko enpresa handien eremu ia esklusiboa zena, gaur egun anbizio eta tokiko talentu estudio txikiz betetzen hasi da. "Lehen oso zaila zen bideojokoak euskaraz ikustea Xbox, PlayStation edo Nintendo plataformetan. Gehienak jolas txikiak ziren. Gaur egun oso erraza da garatzaile txikientzat smartphone, PC edo kontsoletarako bideojokoak sortzea", azaldu du Unzuetak.
Lander Unzueta: "Gaur egun oso erraza da garatzaile txikientzat smartphone, PC edo kontsoletarako bideojokoak sortzea"
Testuinguru horrek erreferente bihurtzen hasi diren estudioen sorrera ekarri du. "Gaur egun garrantzitsuenak Keplerians (lehen Etorki Games bezala ezagunak) edo Tell Me Wow dira, besteak beste. Gehienak oso txikiak dira, baina arrakasta handia izaten ari dira, bereziki smartphonetako bideojokoen merkatuan", zehaztu du.
"Bideojoko digitala aurrerapauso handia izan da euskal estudioentzat"
Paradigma aldaketa hori ez litzateke posible izango joko digitalen hedapenik gabe.. "Estudio txiki batentzat oso zaila da joko bat fisikoki argitaratzea. Garestia da, editore bat behar duzu diskoa edo kartutxoa fabrikatzeko… Aldiz, bideojoko digitalak askoz errazagoak dira argitaratzeko kontsola bakoitzeko denda ofizialetan”, dio Unzuetak.
“Azken urteetan asko hazi da joko digitala, eta gaur egun formatu fisikoa gainditu du”
Aldaketa hori oso positiboa izan da garatzaile txikientzat. “Azken urteetan asko hazi da joko digitala, eta gaur egun formatu fisikoa gainditu du”, nabarmendu du. Aldaketa hori Xbox eta PlayStation bezalako plataformek bultzatu dute, duela urte batzuk beren ahaleginak denda birtualetan jarri baitzituzten. Nintendo ere, historikoki formatu fisikoari lotuago egon dena, gero eta apustu handiagoa egiten ari da formatu digitalaren alde; eShopa indartzen ari da eta garatzaile independenteentzako malgutasun handiagoa eskaintzen. Joera horrek, Unzuetaren esanetan, eragin handia izan du euskal garatzaileentzat.
Euskarak presentzia txikia oraindik
Erronka nagusietako bat euskararen presentzia eskasa da. “Zoritxarrez, gaur egun euskararen pisua txikia da. Garapen-tresnak ez daude euskaraz, eta horrek asko zailtzen du lana. Joko gehienak ingelesez, espainieraz edo frantsesez garatzen dira, hizkuntza horiek zabalduagoak daudelako”, dio Game Erauntsiako kideak.
Game Erauntsian gabezi horri aurre egiteko lan egin dute. Euskarazko bideojokoak kontsultatzeko bilatzaile bat eta liburutegi bat dituzte.
Adimen artifiziala eta Switch 2: etorkizunerako aukerak
Egungo zailtasunak gorabehera, etorkizunerako aukerak mahai gainean daude. Alde batetik, Switch 2 bezalako plataforma berriek, "retrokonpatibleak" direnez, gaur egungo jokoen bilduma mantentzea eta handitzea ahalbidetuko dute. “Ziurrenik, euskal garatzaileek plataforma berrirako jokoak garatuko dituzte”, aurreikusten du Unzuetak.
Bestalde, adimen artifiziala bezalako teknologiek bideojokoak euskaratzea erraztu lezakete. "Askok, dagoeneko, erabiltzen ari gara adimen artifiziala bideojokoak itzultzeko, ondoren itzulpenak berrikusita betiere. Prozesuak arintzeko tresna ona izan daiteke", aitortu du.
"Gero eta bideojoko eskola gehiago daude, eta hori nabaritzen ari da. Inoiz baino euskal garatzaile gehiago ditugu bideojokoak sortzen"
Gaur egungo estudioetatik haratago, baikortasunerako arrazoiak daude. "Gero eta bideojoko eskola gehiago daude, eta hori nabaritzen ari da. Inoiz baino euskal garatzaile gehiago ditugu bideojokoak sortzen", esan du Unzuetak. Nahiz eta oraingoz euskara gainditu gabeko ikasgaia den eta plataforma handietarako sarbidea desberdina izan, bideojoko digitalaren bultzadak eta sektorearen profesionalizazio gero eta handiagoak duela hamarkada eskas baino panorama askoz oparoagoa eskaintzen dute.
Euskal Herriko bideojokoen ekosistema une erabakigarrian dago. Formatu digitalaren eskuragarritasunari esker, tokiko talentua ikusgarriago bihurtzen ari da. Hala ere, oraindik badago zer egiteko, batez ere euskararen normalizazioan. Game Erauntsia bezalako ekimenek eta estudio berrien ahaleginek etorkizun oparo bateranzko bidea iradokitzen dute, non euskaraz jokatzea ohikoa izango den, bideojokoak garatzea aukera bideragarri eta jasangarria bihurtuz. Bien bitartean, Steam edo Nintendo eShop bezalako plataformak belaunaldi berriaren aliatu nagusi bilakatu baitira.